Kedua-dua komponen keyakinan diri

Kedua-dua komponen keyakinan diri

untuk mendapatkan keyakinan - permintaan pelanggan yang paling kerap ke ahli psikologi.

Dari pengalaman saya sendiri, saya boleh mengatakan bahawa yang sihat keyakinan diri terdiri daripada dua komponen penting:

- penerimaan diri, - tindakan yang betul.

Jika sesuatu yang bersih ini - tidak akan mempunyai keyakinan pada diri sendiri.

Untuk memulakan dengan keputusan sendiri.

Mari kita seorang lelaki khayalan. Katakan, dia bekerja keras, pergi ke gym, mempunyai baik pendidikan, hartanah, hubungan, wang, hobi, rakan-rakan.

Tetapi dia merasakan dalam dirinya tidak layak, sengsara, rosak. Dia tahu bahawa sebenarnya dia adalah psikoterapi yang lemah dan pengecut dan akan bercakap tentang keadaan ini. Mungkin kerana merasakan sejak zaman kanak-kanak atau di institut itu pada tahun pertama, sesuatu yang berlaku - ia tidak begitu penting.

Ia adalah penting untuk hanya apa yang orang ini gambar diputarbelitkan dirinya, dia menganggap dirinya lebih buruk daripada ia sebenarnya adalah, beriman kepada rendah diri mereka. Dan, sudah tentu, inner keyakinan diri tidak - ada sabitan itu sendiri, malu, keinginan untuk menyembunyikan kelemahan mereka dengan perkembangan luaran.

orang itu adalah penting untuk belajar untuk menerima dirinya dengan kesilapan lalu tidak sempurna, untuk menyelesaikan sendiri kelemahan tanpa menghakimi mereka. Ia tidak begitu mudah untuk dilakukan - pengkritik dalaman boleh menjadi sangat kuat dan kejam, dan pada masa yang sama takut dengan prospek mampu tak unggul itu. Sekarang, mengenai tindakan itu. Atau sebaliknya, kurang daripadanya.

Perhatikan bagaimana ramai kini artikel dan kesusasteraan pada tema "sayang pada diri sendiri - dan dunia akan mencintai kalian." orang sering jatuh ke dalam sudut yang lain - berdiri di hadapan cermin dan memberi inspirasi kepada saya: Saya kuat, saya pasti saya kaya atau ada sesuatu yang lain. Dan terus-terang dengan harapan bahawa jika betul memberi inspirasi kepada diri anda bahawa anda begitu sejuk, maka jadilah ia dan orang lain akan mempercayainya, dan kebaikan alam semesta menghantar anda Pekerjaan impian, wang, dan rakan kongsi yang terbaik.

Jadi, tidak berguna untuk diri anda sesuatu yang boleh dilakukan, jika tiada apa yang dilakukan tidak membuat langkah-langkah tertentu untuk memperbaiki diri dan kehidupan anda.

Dan jika, sebagai contoh, bagi saya untuk perundingan panggilan seorang lelaki 30 tahun yang tinggal bersama ibu bapanya, mendapat sedikit, jika ada, membuat, tidak kelihatan lebih dari kepentingan - tanchiki, tetapi mengadu miskin harga diri, kurang keyakinan, ia tidak terhingga penerimaan diri ia perlu ditangani. Dan untuk melihat nasib mereka dan mula bertindak. Terdapat tidak akan menjadi keyakinan diri yang sihat seorang lelaki yang tidak membuat usaha untuk mengubah kehidupan mereka.

Begitu juga dengan wanita. Jika seorang wanita dalam bersalin berlarutan, kelihatan buruk, bergantung dari segi kewangan pada suaminya, tidak mempunyai profesion, cadangan diri, "Saya dewi," ia tidak akan mencapai apa-apa. Dia menjadi lebih yakin. Dia perlu membuat satu usaha untuk mengubah penampilan anda, mendapatkan, sebagai contoh, pendidikan, profesion dan kemudian, mula mendapatkan sedar - maka keyakinan akan datang dengan sendirinya, tanpa lagi hipnosis diri. A hipnosis diri dari awal, tidak disokong oleh tindakan sebenar - sangat berbahaya. Lebih banyak anda duduk di paya, lebih kuat anda perlu memberi inspirasi kepada diri sendiri, bahawa anda ratu, tidak melihat bagaimana kehidupan anda sedang menuju ke bawah.

Baki - kami semua.

Ia adalah penting untuk menerima diri anda dalam kelemahan anda, tidak memampatkan diri untuk kehadiran mereka - tetapi tidak berkubang di dalamnya, dan melihat di mana zon perkembangan proksimal, di mana untuk pergi, apakah langkah-langkah tertentu yang perlu diambil untuk memperbaiki keadaan mereka.

Keyakinan diri - adalah satu set holistik penerimaan diri dan pengalaman kejayaan bergantung kepada kekuatan mereka sendiri, dan jika lebih pendek - keyakinan diri, serta tindakan yang betul.