Tentang perhatian selektif atau berhenti seketika melihat wajah di mana terdapat tidak ada.

Baru-baru ini, dalam kerja-kerja saya, saya telah berhadapan dengan satu contoh sebagai kepilihan perhatian bukan sahaja boleh menggembirakan, tetapi juga ketara merosakkan kehidupan manusia.

Ia boleh bertukar menjadi ketakutan yang keterlaluan gangguan dan juga menyebabkan meragui kemampuannya, yang hampir berlaku kepada salah satu daripada pelanggan saya.

Ia adalah benar.

Tiba pada sesi biasa, pelanggan diberitahu: ia menyakitkan seluruh minggu itu dia melihat perkara-perkara dalam orang yang berbeza. Sebagai contoh, dua butang bulat di mesin kopi - ia mata, dan ketik - ia hidung. Dan dia melihat orang-orang seperti mana-mana: di rumah, di pusat membeli-belah, di jalan. Mereka ini adalah berbeza: sedih, marah, tenang, lucu.

Saya tidak suka pelanggan hakikat yang sangat bahawa dia melihat mereka sentiasa wujud sejak sebelum ia tidak. Dan yang lebih dia berfikir tentang hal itu, perkara-perkara yang lebih berbeza mendapati muka ini. Ia diganggu, kerana telah menjadi paksaan. Rupa-rupanya kepilihan perhatian bermain helah kepadanya: dia telah memikirkan sesuatu yang tidak mahu melihat, supaya ia melihat sekelilingnya sentiasa.

Ia hanya kebetulan bahawa dalam pejabat saya dengan dua tingkap, gerbang berbentuk top-, dan di bawah bateri di antara. Ternyata cawan indah. Saya menarik perhatian pelanggan pada dinding dengan tingkap dan meminta kepada-Nya apa yang dilihatnya. Dia mengatakan bahawa orang: dua tingkap - ia mata, dan bateri - adalah mulut. Saya bertanya tentang apa yang orang itu. Apa yang pelanggan berkata: "Ia adalah jahat. Bateri - ia seperti gigi. Ia kelihatan seperti senyuman. "

Seterusnya, kami terus bekerjasama dengan tema utama. Kami telah bekerja beberapa masalah dan akhir sesi, mood pelanggan telah meningkat dengan ketara. Beliau menjadi tenang dan walaupun optimis. Dan sebelum anda menamatkan sesi, saya berkata: "Lihat lagi, di atas tembok itu dan beritahu saya apa yang anda lihat?". pelanggan melihat kedua-dua tingkap dan senyuman, beliau menjawab: "Ia seperti seseorang daripada kartun: mata yang besar dan lucu, kerana di atas tetingkap bulat. orang ini ketawa riang. " Yang saya bertanya: "Dan bagaimana anda rasa sekarang?". Dan jawapannya adalah: "Saya mempunyai mood yang baik. Saya mendapati ia mudah. ​​"

Lalu saya bertanya kepadanya untuk berfikir tentang mengapa sehingga baru-baru, kedua-dua tingkap dan bateri adalah mug marah, dan kini telah menjadi muka ketawa. Dia teringat bahawa dia berada dalam mood yang tidak baik pada awal sesi, dia berfikir tentang masalah dan kecewa. Dan kini dia dalam mood yang baik. Ia kebetulan bahawa keadaan dalaman sendiri digambarkan pada rakyat, yang dia melihat dalam mata pelajaran yang berlainan di dunia.

Ia adalah untuk penemuan pelanggan saya.

Dia mula ingat saat-saat yang berbeza, apabila saya melihat ini atau ungkapan lain dari "rakyat", dan untuk membandingkan dengan keadaan emosi beliau pada masa itu. "Ia ternyata bahawa apabila saya sedih, yang orang-orang ini terlalu sedih apabila saya tenang - mereka tersenyum, atau hanya biasa" - pelanggan tersebut.

Saya memberitahunya bahawa dia boleh menggunakan individu-individu ini untuk lebih memahami keadaan emosi dalaman mereka dalam situasi yang berbeza. Ia tidak lagi menakutkan orang-orang yang dia melihat di sekelilingnya. Dia juga menjadi tertarik pada masa akan datang untuk melihat mereka.

Pengiktirafan emosi seseorang, memahami diri sendiri - ia hanya menjadi salah satu topik di mana kita telah bekerja.

Dia suka idea pengawasan orang, terutama kerana dia telah cuba untuk mendengarkan dia dan memahami perasaannya. Ini membantu beliau untuk lebih memahami reaksi mereka dalam keadaan tertentu. Jadi, dalam masa untuk menghentikan kemarahan atau kebencian dan membuat keputusan untuk diri sendiri sama ada terdapat apa yang benar-benar marah atau tersinggung. Setelah berbincang isu ini, kita telah selesai sesi anda. Ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana pada minggu akan mengubah keadaan orang ini.

Seminggu kemudian sesi akan datang, kita mula membincangkan peristiwa yang berlaku pada hari-hari terakhir dalam kehidupan pelanggan. Saya bertanya kepadanya tentang muka. Untuk yang dia menjawab bahawa hampir berhenti membayar perhatian kepada mereka. Mereka akan tidak lagi diganggu, beliau tidak fikir tentang mereka dan hampir tidak dilihat di tempat lain. Ternyata sejak sesi yang lalu ia mengambil nota dengan topik ini. Terdapat lagi kebimbangan dan masing-masing, yang menarik.

Ini adalah contoh utama sebagai pemilihan kerja perhatian di bawah tindakan emosi dalaman. Dan bagaimana pemilihan ini boleh mengganggu seseorang untuk hidup.

  • Kami hapuskan voltan bidang yang menarik.
  • Pelanggan telah datang untuk memahami apa yang berlaku, dia berhenti bimbang mengenainya.
  • Dan perkara ini tidak lagi menduduki perhatiannya.
  • bersama-sama dengan kesan sampingan yang hilang dan - orang yang yang secara tidak sengaja dia mendapati subjek yang berlainan.

Di samping itu, keadaan ini menunjukkan, kerana kami mengunjurkan perasaan dan emosi mereka sendiri kepada dunia.

Jika kita berbuat baik, dan dunia itu sendiri adalah cukup baik.

Jika kita sedih, segala-galanya di sekelilingnya menjadi sedih.

Kami melihat dunia melalui prisma keadaan dalaman mereka sendiri seolah-olah melihat ke luar tingkap melalui kaca berwarna. kaca warna teduh semua perkara yang mana kita memerhatikan. Menyedari ini, seseorang boleh mengawal keadaan dalaman dan melaluinya untuk mengubah sikap ke arah dunia.